Lydia García Millán

 

Lidia García Millán (Uruguay, 1924-2019) worked as a technical drawing teacher at the Instituto Escuela de la Construcción. They stood out as a professional tennis player and photographer. They were an amateur filmmaker with special emphasis on experimentalism and a film club associated with the Cine Universitario. Additionally, they participated in the founding of the Federación Uruguaya de Cineclubes. As a filmmaker, she is cited by the press and her film “Color” (1954-1955) was reviewed by the Uruguayan Cinematheque. Listed below are the films screened; their awards and mentions, this paints a picture of the filmmaker's profile. They won the Primer Concurso de Cine Relámpago organized by Cine Universitario (1951) with the movie "18 de Julio" where the mission was to shoot a single shot that would document a day in the city. In this case, the filmmaker's approach portrayed the intersection of cinema and architecture (López in Lerner and Piazza, 2017). Their second film "Un feriado" (1952) won second prize at the III Concurso de Filmación de Cine Universitario realized with the assistance of the artist Juan José Zanoni.

“Color” (1954-1955) has the singularity in the field of the sound performativity that manages to make every drop that falls vivid, thus giving the possibility of framing this film as abstract. In their words García Millán expresses that it is good that it is considered abstract, although my passion was geometric art we always had discussions on the subject within my circle of friends. There was a lot of play in that movie and a lot of technical work because the music was worked out live. (García, 2019)

Another film related to rhythm was "Ritm Zoo" (1957), a symphony of the animal park where the rhythm of jazz are crisscrossed with unforeseen movements and games between animals. This film obtained a mention in the category for the children’s 5th national film competition of SODRE (1962).

Still from COLOR (1954-55)

Still from COLOR (1954-55)

Lidia García Millán (Uruguay, 1924-2019)

Trabajó como docente de dibujo técnico en el Instituto Escuela de la Construcción.Se destacó como tenista profesional y fotografa. Fue cineasta amateur con especial énfasis en el experimentalismo y cineclubista allegada al Cine Universitario. Además participó en la fundación de la Federación Uruguaya de Cineclubes. Como realizadora es citada por la prensa y reseñas de la época a partir de la proyección de su película “Color” (1954-1955) en la Cinemateca Uruguaya. Se enumeran aquí las películas exhibidas en distintas salas, sus premios y menciones, esto dibuja el perfil propio de la realizadora. Ganó el Primer Concurso de Cine Relámpago organizado por Cine Universitario (1951) con la película “18 de Julio” donde la consigna fue realizar un trabajo de toma única que registrara un día en la ciudad. En este caso, el enfoque de la cineasta retrató el cruce del cine y la arquitectura (López en Lerner y Piazza, 2017).  Su segundo film “Un feriado” (1952) fue ganador del segundo premio del III Concurso de Filmación de Cine Universitario realizado con asistencia del artista Juan José Zanoni.            

“Color” (1954-1955) tiene la singularidad en el trabajo de la performatividad sonora que logra hacer vívida cada gota que cae dando así la posibilidad de enmarcar este film como abstracto. En sus palabras expresa que está bien que sea considerado abstracto, aunque mi pasión era el arte geométrico siempre teníamos discusiones sobre el asunto con mi círculo de amigos. Hubo mucho de juego en esa película y mucho trabajo técnico porque la música se trabajó en vivo. (García, 2019)

Otro film relacionado con lo rítmico fue “Ritm Zoo” (1957), una sinfonía del parque de animales donde se entrecruzan al ritmo del jazz, movimientos imprevistos y juegos entre los animales, obtuvo la mención de categoría para niños del 5º concurso de cine nacional del SODRE (1962).